Van pulskor terug naar boomkor 78% meer brandstofverbruik en CO2 uitstoot

advertentie

Bij een verbod van de pulsvisserij zullen vissers terug moeten vallen op de boomkor. De verdiensten van eigenaar en bemanning zullen hierdoor bij de huidige, relatief gunstige, vis- en brandstofprijzen 100.000 tot 300.000 euro per kotter lager worden. Bij lagere visprijzen en hogere brandstofprijzen kan dit oplopen tot meer dan 20 miljoen voor de totale Nederlandse vissersvloot. Dit is rampzalig voor de continuïteit van de Nederlandse visserij sector. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen Economic Research.

Wageningen Economic Research heeft voor Het Bestuurlijk Platform Visserij (BPV) onderzoek gedaan naar de sociaal-economische gevolgen van een volledig pulsverbod voor de Nederlandse visserij. “Als de puls verboden gaat worden zal dit een enorm effect hebben voor de vloot” aldus voorzitter Jo-Annes de Bat van het BPV, “denk in dat geval niet alleen aan de desinvestering voor de aanschaf van een pulstuig, maar ook aan de fors dalende inkomsten, de stijgende lasten en de problemen om goed gekwalificeerde bemanningsleden te vinden. Dit opgeteld bij de dreigende Brexit, de gesloten gebieden op zee door natuurgebieden en windparken is dit een klap die het totale faillissement voor de visserij sector kan betekenen.”

 Continuïteit bedrijven in het geding

In de studie zijn diverse prijsscenario’s uitgewerkt. Pulsvisserij is met name gericht op de vangst van tong. Met boomkor wordt er per zeedag 12% minder tong gevangen maar 69% meer schol. Het brandstofverbruik neemt echter met 78% toe. Dit betekent dat het bedrijfsresultaat per kotter (prijspeil 2016) minimaal tussen de €100.000 en €120.000 lager zal liggen. Voor de gehele Nederlandse pulsvloot wordt het netto resultaat 8,7 miljoen euro lager. Bij het meest ongunstige prijsscenario (rekening houdend met daling van de visprijs en de verhoogde prijs van de brandstof te vergelijken met het prijsniveau 2012) is er sprake een daling van 21,5 miljoen euro. Hiermee krijgt de helft van de kotters te maken met een negatief bedrijfsresultaat. Een situatie die niet lang vol te houden is. Ook de bemanning is hier de dupe van. Het gevaar is aanwezig dat de beloning zo laag wordt dat het zeer moeilijk wordt om nog jongeren te interesseren voor het vissersleven.

De Bat: “Naast de gevolgen voor de vloot die direct op de visserijgemeenschappen impact hebben is het ook wrang te moeten constateren dat juist de pulsvisserij gepaard gaat met minder ongewenste bijvangst. Met het oog op de aanlandplicht die per 2019 volledig in gaat betekent dit dus meer ongewenste bijvangst bij een pulsverbod. Dat gaat de sector circa 3 tot 5 miljoen euro meer kosten vanwege de extra ongewenste bijvangstverwerking”.

Nederlandse vloot

De platvissector heeft een vlootomvang in Nederland van 137 kotters. Van die 137 zijn 77 pulskotters en 60 overige kotters. De pulskotters vingen in 2016 75% van de totale aanvoer van tong, 29% van de schol aanvoer en 40% van de overige aanvoer. De aanvoer van pulskotters is dus van groot belang. De directe werkgelegenheid van de pulsvisserijkotters is 540 tot 600 fte.

advertentie