Ontwerp nieuwe Afsluitdijk is klaar

advertentie

KORNWERDERZAND – Maandagmiddag is bekendgemaakt hoe de Afsluitdijk er uit komt te zien na de grote renovatie die eind dit jaar gaat beginnen. De dijk moet veiliger worden gemaakt om aan de huidige eisen te kunnen voldoen. Het werk gaat zeker vier jaar duren meldt onze nieuwspartner NH Nieuws

“Het is een bijzondere dag”, zegt projectmanager Joost van de Beek van Rijkswaterstaat. “Vandaag kunnen we eindelijk laten zien hoe de nieuwe Afsluitdijk er uit komt te zien. Afgelopen jaren met de collega’s heel hard aan gewerkt, afgelopen jaar heel intensief met aannemers gesproken en nu is het ontwerp klaar.”

De dijk zal over een lengte van vijftien kilometer worden verhoogd. Dat hoeft niet langs de hele dijk, is berekend. Verder moeten speciaal ontworpen betonblokken de dijk steviger maken, vertelt Carlos Mollet namens LevveL, de bouwers van het project: “Het zijn Levvel-blokken die we speciaal voor de Afsluitdijk hebben ontwikkeld. Ze wegen 6.500 kilo en we gaan er 75.000 van plaatsen.”

In Harlingen moet een fabriek verrijzen die honderd van dit soort blokken per dag kan maken. Ze zullen met kranen op pontons vanaf het water op de dijk geplaatst worden. “We hebben de kraan die ook bij de Maasvlakte 2 is gebruikt, ontdaan van zijn rupsstel en op een ponton geplaatst zodat de hele dijk kan worden versterkt vanaf het water. Zo is er zo weinig mogelijk overlast voor de weggebruikers”, zegt Mollet.

Bij Den Oever ligt de nadruk straks op het extra kunnen lozen van water van het IJsselmeer op de Waddenzee. “Water dat via de IJssel in het IJsselmeer terecht komt, moet afgevoerd worden via spuisluizen”, vertelt projectmanager Van de Beek. “Die capaciteit is nu onvoldoende daarom gaan we bij Den Oever een aantal nieuwe spuisluizen bouwen. Maar we gaan ook een nieuw gemaal bouwen.”

Het werk aan de Afsluitdijk zal eind 2018 beginnen en duurt dan tot eind 2022. Het verkeer zal, is de inschatting, tijden ongeveer de helft van die tijd enige hinder ervaren. De dijk zal altijd open blijven, alleen kan er op trajecten soms een rijbaan buiten gebruik zijn.

Foto: Rijkswaterstaat

advertentie