Het Baken wil een IPC school worden

advertentie

WIERINGERWERF – Het Baken is hard op weg om per 3 september 2018 een IPC school te worden. IPC staat voor International Primary Curriculum. Het is een eigentijdse methode voor wereldoriëntatie waarin leren centraal staat. Kinderen leren op hun best door boeiende, actieve en zinvolle lessen. Het IPC programma voorziet hierin!

Het gaat bij IPC om waarde(n)vol leren. De kinderen werken aan hun zelfvertrouwen en ontdekken hun eigen talenten. IPC biedt een combinatie tussen relevante kennis, vaardigheden en inzicht, waardoor kinderen beter leren omgaan met de complexiteit van de 21e eeuw.

Om ICP school te worden hebben we de volgende thema’s opgestart:

  • Unit 1-2-3: “Aan tafel”
  • Unit 4-5-6: “Chocolade”
  • Unit 7-8:     “Nederland-Waterland”

Voor de opening van ons nieuwe thema “Aan tafel”, kreeg de onderbouwunit een uitnodiging om te komen eten bij restaurant Welkom Bij de Buren in Wieringerwerf. De kinderen mochten gaan genieten van een heus voor-, hoofd- en nagerecht. Ze hebben goed gekeken hoe de tafels gedekt waren en geleerd dat uit eten gaan gezellig moet zijn. Vlak voordat we naar huis gingen hebben we Martine Bil, die dit geheel kosteloos voor ons heeft gedaan, toe gezongen met; ‘Dank je wel voor al het lekkers!’ Nu gaan we op school deze beleving verder uitwerken tijdens het spel in ons eigen restaurant. 

Bij unit 4-5-6 ontstond paniek met Choco en Lade, twee professoren die hulp nodig hadden in het zintuigenlab van de kinderen. Alle zintuigen zijn aanbod gekomen. Al horend, kijkend, voelend, proevend en ruikend konden de kinderen op onderzoek naar de verschillende producten van chocola. Heerlijk gesmuld en ontdekt zijn de resultaten van de proefjes unitbreed vastgelegd in grafieken en tabellen. We zijn reuze nieuwsgierig wat de rest van dit thema ons gaat brengen. De hoed van Willy Wonka is al gespot.

Op dinsdagavond zaten alle kinderen van unit 7-8 met smart te wachten op een berichtje van de juffen… Het enige dat ze wisten was dat ze thuis met een lege schoenendoos klaar moesten zitten. Precies om 19.30 uur kwam dan eindelijk een opdracht binnen: 
Stel je eens voor, je moet plotseling heel snel je woning verlaten…
Wow, hóe dan?
En, waaróm?
Maar vooral ook… moet ik dan alles achterlaten?

In tien minuten tijd moesten de kinderen bij elkaar verzamelen wat ze heel graag mee zouden willen nemen als ze plotseling zouden moeten vertrekken én wat in de schoenendoos past. De volgende ochtend werden ze mét fiets en schoenendoos op school verwacht, waar we direct om 08.30 uur begonnen met een tocht naar een, nog voor de kinderen onbekende, plek. Uiteindelijk kwamen we bij de dijk uit, waar we een heel mooi uitzicht hadden op het ( deels bevroren!) water en duidelijk verschil zagen in de hoogte tussen de weg en het water. Een korte inleiding op ons thema ‘ Nederland- Waterland’ volgde, waarin duidelijk werd wat er vroeger voor ramp heeft plaatsgevonden, waarbij de inwoners van onze woonplaats ook plotseling hun huis moesten verlaten en spullen moesten verzamelen. Na wat opgewarmd te zijn door heerlijk warme chocolademelk gedronken te hebben, zijn we weer terug naar school gereden. Daar hebben de kinderen trots en enthousiast hun kostbare bezit door anderen laten bewonderen. Een mysterieuze, maar goed uitgepakte start van het thema in de bovenbouw!

advertentie