”Heimwee” in de Cultuurschuur

advertentie

Marlous Lazal (foto:Hermien Buyse)

WIERINGERWERF – Marlous Lazal verwierf landelijke bekendheid als radiomaker, maar is nu terug bij haar eerste liefde: de muziek. Tussen 1992 en 2004 stond zij op Nederlandse en buitenlandse podia.

Tussen 1992 en 2004 stond zij op Nederlandse en buitenlandse podia. Ze nam twee CD’s op, waarvan ‘Un amor en la distancia’(Een liefde in de verte) vier sterren kreeg in Het Parool:  ‘Marlous Lazal weet van wanten. Met haar bronstige stem en dierlijke muzikaliteit is ze een soort Marlene Dietrich van de tango.’ Samen met haar ‘Mannen van de Tango’ brengt Marlous Lazal nu een persoonlijk en emotioneel liedrepertoire. De Nederlandstalige liederen zijn recht uit het hart gezongen bespiegelingen over verlangen, liefde en eenzaamheid met een hartstochtelijke heimwee naar landen waar de mensen ‘het grote gebaar’ nog kennen. Naast het zelfgeschreven repertoire komt ook de traditionele Spaanstalige tango aan bod van componisten als Sebastián Piana en Astor Piazzolla. Marlous Lazal neemt het publiek via Sevilla en Granada mee naar de kroegen van Havana en Buenos Aires om uiteindelijk in Nederland thuis te komen

Heimwee
Lazal is altijd gefascineerd geweest door heimwee. Zelf reisde zij voor de muziek de wereld over en woonde ze in Spanje, Argentinië en Uruguay om de flamenco en vervolgens de Argentijnse tango tot diep in haar vezels door te laten dringen. Altijd verscheurd tussen het verlangen naar haar wortels in Nederland, en het thuiskomen in de warme cultuur van deze landen. Die fascinatie is ook terug te vinden in haar radiowerk. Zo produceerde ze onder meer ’Heimwee naar het heden’ over de poëzie van de Argentijnse schrijver Jorge Luis Borges en ‘Het syndroom van Slauerhoff’ over de romantische ziel van dichter Jan Jacob Slauerhoff die in Marlous haar woonplaats Hilversum zijn laatste adem uitblies. Beide dichters spelen een belangrijke rol in het programma van Marlous en de Mannen van de Tango.

De Mannen van de Tango
In samenwerking met tekstschrijver Rob Chrispijn, schreef Marlous in eerste instantie een aantal tango’s maar ook andere muzikale stijlen komen aan bod. Tangopianist en arrangeur Mark Wyman werkte de arrangementen uit voor ‘De Mannen’ die verder bestaan uit Matias Pedrana op bandoneon en Daniel Lehmann op contrabas.

Meer informatie: http://www.marlouslazal.nl/

advertentie