Bouw fabriek Levvel-blocs in Harlingen

advertentie

HARLINGEN – De Afsluitdijk wordt tussen Kornwerderzand en Den Oever versterkt met ruim 75.000 betonnen elementen, zogenoemde Levvel-blocs. Bouwconsortium Levvel (BAM, Van Oord en Rebel) gaat de blokken maken in een fabriek in Harlingen. Ze worden per schip vervoerd naar de Afsluitdijk en vanaf het water geplaatst, om hinder voor het wegverkeer zo veel mogelijk te voorkomen. BAM en Van Oord heeft van Port of Harlingen een braakliggend terrein van ongeveer 10 hectare aan de Lange Lijnbaan in de Industriehaven gehuurd. Dit terrein wordt momenteel ingericht als werklocatie en de onderdelen van de fabriek worden opgebouwd. Vanaf september begint het proefdraaien. Levvel verwacht vanaf oktober 2019 de eerste Levvel-blocs te maken.

Demontabele fabriek

De fabriek wordt op dit moment opgebouwd en de benodigde onderdelen voor het maken van de Levvel-blocs worden ingekocht en op hun plek gezet. Denk aan een loods van circa 4.000 m2, een productiecarrousel voor een geautomatiseerde productie van de blokken, een betoncentrale, opslagsilo’s en -depots voor zand, grind en cement en een grote portaalkraan. Als alle Levvel-blocs zijn gemaakt, worden deze onderdelen gedemonteerd en elders ingezet. Het terrein wordt vervolgens in oorspronkelijke staat terug geleverd aan Port of Harlingen.

Carrousel met betonblokken

De Levvel-blocs worden gemaakt met een carrousel waarin meer dan honderd stalen mallen rond draaien. De toepassing van een productiecarrousel voor betonnen waterbouwblokken is bijzonder: dit is wereldwijd de vierde keer dat het wordt toegepast. De mal wordt volgegoten met beton en na het uitharden wordt de mal verwijderd. Eén medewerker bedient de cementaanvoer en twee medewerkers begeleiden het bekisten en ontkisten van de mal. De lege mallen worden geïnspecteerd, restjes cement worden verwijderd en klaargemaakt voor de volgende betonstort op de carrousel. Ongeveer iedere negen minuten wordt er een blok gemaakt, minimaal honderd 100 blokken per dag. In totaal houdt een team van drie medewerkers de productie in de fabriek draaiende. Dit wordt aangevuld door medewerkers die op het werkterrein diverse werkzaamheden uitvoeren om alles in goede banen te leiden.

Gechipt “geboortekaartje”

Elk Levvel-bloc wordt tijdens het productieproces voorzien van een zogenaamde RFID-chip. Dit staat voor Radio Frequency Identification: een manier om via radiosignalen een object te identificeren. Deze digitale informatiedrager wordt in de carrousel mee gestort in het blok. De barcode van de chip wordt tijdens productie, vervoer en plaatsing uitgelezen. Zo zijn de betonnen eenheden te detecteren en traceren en onderwerpen zoals samenstelling van grondstoffen, productiedatum en -tijd op de dijk te achterhalen. Ieder blok krijgt dus als het ware een “geboortekaartje”. Bij eventuele problemen kan deze informatie helpen de oorzaak te achterhalen.

Voldoende voorraad bij depot én Afsluitdijk

De Levvel-blocs worden via een opening in de loods door een grote kraan overgebracht naar het opslagdepot. In het verlengde van het depot komt een insteekhaven waar schepen in- en uit kunnen varen. Dezelfde kraan laadt de schepen met blokken. Om ervoor te zorgen dat de 75.000 blokken vlot worden vervoerd, zijn er altijd meerdere schepen in de weer. Eén daarvan voorziet de ‘Titan’, de kraan die de blokken op de Afsluitdijk gaat plaatsen, van voldoende blokken, één is onderweg (volgeladen richting de dijk of leeg weer terug) en één wordt geladen bij het depot.

Bezoek aan de fabriek

Zaterdag 15 juni 2019 kun je tijdens de Dag van de Bouw de fabriek in Harlingen bezoeken. Houd de website in de gaten voor de officiële aankondiging met meer informatie.

advertentie